1.9 met lange slag, oftewel 2.1+ motor

13 aug 2008 12:26 #1 door 2 Fast 4 U
1.9 met lange slag, oftewel 2.1+ motor werd gestart door 2 Fast 4 U
Na veel, door mij, gestelde vragen, op de opel gt forum, ben ik begonnen aan een ombouw van een 1.9 motor.
Het is de bedoeling om in de 1.9 blok een krukas van een 2.2 E motor te plaatsen, verder wordt de 2.2 kop ook gebruikt ivm de zeer goede doorstroming.

De 2.2 E motor:





De 1.9 N motor:





Eerst de kop van de 2.2 demonteren, de vorige persoon die aan deze motor heeft gewerkt heeft twee verschillende soorten bouten gebruikt twee bouten met de speciale 12 kant inbus en de andere 8 met een normale inbus. Hier door heb ik bijna 1 bout gemold. De kop bouten heb ik in tegen gestelde richting, [omgekeerde volgorde dan de kop bouten vast draaien] los gemaak, door met een hamer een paap tikken tegen de kop te geven, kon ik de kop verwijderen, wat is dat ding loei zwaar.

Maar voordat ik de kop kon verwijderen heb ik de distributie ketting moeten los maken, er zit een slot op die ietwat weg heeft van de slot van een fietsen ketting zie de foto:



hierna de kop verwijderd:



de kop en de zuigers hadden veel kool aanslag:







bij het rond draaien van de krukas, ik heb eerst alle moeren van de tuimelaars los gedraaid anders kon ik de as niet draaien, was het me opgevallen dat de hydraulische stoters vrij makkelijk bewogen, ik heb er eentje er uit gehaald wat heel makkelijk kon, en deze, de uitlaat stoter van de 4de cilinder, zag er nog goed uit:









Meer volgt!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

13 aug 2008 12:41 #2 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic 1.9 met lange slag, oftewel 2.1+ motor
Leuk om je werk te volgen Erick.
Is evengoed een redelijke klus waar je ,denk ik, nog wel eens vragen over zal hebben.
Maar leuk om te doen en bovendien erg leerzaam.
De hydraulische stoters kunnen trouwens ook uit elkaar hoor (mocht je dat niet weten).
Zie bijgevoegde afbeelding.


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

13 aug 2008 17:38 #3 door BelgianGT
Beantwoord door BelgianGT in topic 1.9 met lange slag, oftewel 2.1+ motor
Hoy,

Misschien een domme vraag : waarom wil je een motor met lange slag :question:

Greetz,
Philippe.

GT AL 1900 1970 Monza Blue
GT A 1100 1969 Gold (opknapper)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

14 aug 2008 00:30 #4 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic 1.9 met lange slag, oftewel 2.1+ motor

Origineel gepost door GranTurismo
Leuk om je werk te volgen Erick.
Is evengoed een redelijke klus waar je ,denk ik, nog wel eens vragen over zal hebben.
Maar leuk om te doen en bovendien erg leerzaam.
De hydraulische stoters kunnen trouwens ook uit elkaar hoor (mocht je dat niet weten).
Zie bijgevoegde afbeelding.


Ik wist het wel maar niet hoe, waar moet ik beginnen??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

14 aug 2008 00:32 #5 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic 1.9 met lange slag, oftewel 2.1+ motor

Origineel gepost door BelgianGT
Hoy,

Misschien een domme vraag : waarom wil je een motor met lange slag :question:

Greetz,
Philippe.

Lange slag is meer koppel, denk maar eens terug aan de oude Mercedes diesel motoren bere sterk!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

14 aug 2008 00:35 #6 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic 1.9 met lange slag, oftewel 2.1+ motor
Heb van morgen nog wat werk gedaan heb de blok omgedraaid en de carterpan vewijderd









Ik heb een probleem met de bout van de krukas poelie, die zit niet moer vast maar bout vast, getuige de schroevendraaier:



Heb al een tip gekregen, een strip maken die ik aan de vliegwiel zijde van de krukas vast maak en aan een of twee bouten van de motorblok

Vanavond ben ik verder gegaan met het uit elkaar halen van de uitlaat klep van de 4de cilinder en omdat er zoveel olie troep op de tuimelaar zit heb ik er een met een wasmiddel toevoeging "gewassen":



de tweede heb ik met een blokje voor de vaatwas machine gedaan,



resultaat is gelijk maar de wasmiddel toevoeging is goedkoper.
Hier mijn "afwasmachine":





daarna heb ik de uitlaat klep van de 4de cilinder uit de kop gehaald, tis nog een moeilijke klus ondanks de klepveerklem
hier alle delen bij elkaar:





hier de rest schoon gemaakt:



Alleen nog de kool aanslag van de klep eraf halen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

14 aug 2008 09:46 #7 door BelgianGT
Beantwoord door BelgianGT in topic 1.9 met lange slag, oftewel 2.1+ motor

Lange slag is meer koppel, denk maar eens terug aan de oude Mercedes diesel motoren bere sterk!!

Dat klopt inderdaad, maar die houden dan niet van hoge toeren ;)

GT AL 1900 1970 Monza Blue
GT A 1100 1969 Gold (opknapper)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

14 aug 2008 10:41 #8 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic 1.9 met lange slag, oftewel 2.1+ motor

Origineel gepost door BelgianGT

Lange slag is meer koppel, denk maar eens terug aan de oude Mercedes diesel motoren bere sterk!!

Dat klopt inderdaad, maar die houden dan niet van hoge toeren ;)

En dat wil ik ook niet, ik wil gewoon een motor met een grote koppel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

14 aug 2008 12:46 #9 door BelgianGT
Beantwoord door BelgianGT in topic 1.9 met lange slag, oftewel 2.1+ motor
Heeeeel interessant project als je het mij vraagt. Ik benieuwd naar de resultaten. Good luck ... :thumbup:

GT AL 1900 1970 Monza Blue
GT A 1100 1969 Gold (opknapper)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

14 aug 2008 14:53 #10 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic 1.9 met lange slag, oftewel 2.1+ motor

Origineel gepost door 2 Fast 4 U

Ik wist het wel maar niet hoe, waar moet ik beginnen??

Eerst haal je met een schroevendraaier de ring aan de bovenkant eraf.
Vervolgens heb ik met een heteluchtpistool de stoter flink verwarmd. Op een gegeven moment komt het binnenste deel wat omhoog en kan je het met een punttangetje er uittrekken....thats all.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

14 aug 2008 15:04 #11 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic 1.9 met lange slag, oftewel 2.1+ motor
Ik heb ook al eens zitten denken om de onderdelen te reinigen met een vaatwastablet.
Ben nu opzoek naar een snelkookpan. Deze hebben meestal een korf waar je de onderdelen mooi in kan leggen, en je werkt met stoom wat net een paar graadjes warmer is en dus misschien nog beter reinigd....

Jeetje...het begint op een huishoudforum te lijken..-O-

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

14 aug 2008 22:24 #12 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic 1.9 met lange slag, oftewel 2.1+ motor

Origineel gepost door GranTurismo
Ik heb ook al eens zitten denken om de onderdelen te reinigen met een vaatwastablet.
Ben nu opzoek naar een snelkookpan. Deze hebben meestal een korf waar je de onderdelen mooi in kan leggen, en je werkt met stoom wat net een paar graadjes warmer is en dus misschien nog beter reinigd....

Jeetje...het begint op een huishoudforum te lijken..-O-

:info: Ja, ja tips uit grootmoeders keuken :lol:

Ik heb een set van 3 rvs zeven gekocht bij de duitse Aldi die ik wil gaan gebruiken hierbij en de wasmiddel toevoeging heb ik ook daar gekocht.

voor het snelle opwarmen van het water gebruik ik een waterkoker met 1.7 l inhoud

en om het nog meer op een huishoud forum te laten lijken, om de kool aanslag op de kleppen te verwijderen heb ik als tip gekregen: ovenreiniger _O- , of een draadborstel op de boormachine

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

14 aug 2008 22:43 #13 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic 1.9 met lange slag, oftewel 2.1+ motor
Het is me eigenlijk nu pas opgevallen maar de titel is niet goed, als de krukas van de 2.2 in de 1.9 motor zit is de motor inhoud:
[ ¼ x π x d²] x slag x 4
vereenvoudigd is dit:
π x boring² x slag = 3.14 x 93² x 77.5, Dit komt neer op 2105 cc zonder de verbrandings kamer

Als iemand de inhoud van de verbrandings kamer weet, dan kan ik ook de compressie verhouding uitrekenen, dat is nl:

inhoud slag + inhoud verbrandings kamer gedeeld door de inhoud verbrandings kamer.

Dus als iemand dat weet, houd ik me aanbevolen :exclamation:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

14 aug 2008 22:46 #14 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic 1.9 met lange slag, oftewel 2.1+ motor

Origineel gepost door GranTurismo
Eerst haal je met een schroevendraaier de ring aan de bovenkant eraf.
Vervolgens heb ik met een heteluchtpistool de stoter flink verwarmd. Op een gegeven moment komt het binnenste deel wat omhoog en kan je het met een punttangetje er uittrekken....thats all.

Ik zal het eens proberen, dank je wel Rini :kiss:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

14 aug 2008 23:44 #15 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic 1.9 met lange slag, oftewel 2.1+ motor

Origineel gepost door GranTurismo

Rini op de foto helemaal rechts is een kleine veer daarnaast het kapje waar het in moet, moet die kapje ook met iets los gepeuterd worden of komt die vanzelf los??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

15 aug 2008 14:32 #16 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic 1.9 met lange slag, oftewel 2.1+ motor
Het kan zijn dat het een beetje vast zit, maar dat zal niet veel zijn. Het zit onder het "zuigertje" bevestigd (het zuigertje is het op één na grootse deel op de foto) en de grootste veer drukt het kapje daar van onder tegenaan.
Eigenlijk hoort er ook nog een kogeltje op te staan maar die is van de foto af gerolt.
Het kogeltje en het kleinste veertje zit binnenin het kapje.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

15 aug 2008 14:41 #17 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic 1.9 met lange slag, oftewel 2.1+ motor
Over de inhoud van de verbrandingskamer...
Ik heb ooit eens een afbeelding gezien dat iemand een doorzichtig kunstof plaatje op de cilinderkop heeft gelegd.
Hierin zat een gaatje waar door je vloeistof kon gieten en zo dus een schatting kon maken wat de inhoud is.
En is de dikte van de koppakking te verwaarlozen of neem je dat ook mee in de berekening?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

15 aug 2008 21:35 #18 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic 1.9 met lange slag, oftewel 2.1+ motor

Origineel gepost door GranTurismo
Het kan zijn dat het een beetje vast zit, maar dat zal niet veel zijn. Het zit onder het "zuigertje" bevestigd (het zuigertje is het op één na grootse deel op de foto) en de grootste veer drukt het kapje daar van onder tegenaan.
Eigenlijk hoort er ook nog een kogeltje op te staan maar die is van de foto af gerolt.
Het kogeltje en het kleinste veertje zit binnenin het kapje.

Ik heb het ontdekt, ging heel gemakkelijk

Idd ik was het kogeltje kwijt op de foto :lol:

Ik heb er totaal al 4 gedemonteerd en schoongemaakt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

15 aug 2008 21:37 #19 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic 1.9 met lange slag, oftewel 2.1+ motor

Origineel gepost door GranTurismo
Over de inhoud van de verbrandingskamer...
Ik heb ooit eens een afbeelding gezien dat iemand een doorzichtig kunstof plaatje op de cilinderkop heeft gelegd.
Hierin zat een gaatje waar door je vloeistof kon gieten en zo dus een schatting kon maken wat de inhoud is.
En is de dikte van de koppakking te verwaarlozen of neem je dat ook mee in de berekening?

Als je het goed wil doen wel, het is wel makkelijk te berekenen, diameter en dikte bij montage zijn bekend

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

15 aug 2008 21:43 #20 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic 1.9 met lange slag, oftewel 2.1+ motor
Ik heb me vandaag bezig gehouden met de klepveer tang, deze was kapot gegaan bij de eerste klep die ik wilde uithalen, ik heb 'm wat steviger gemaakt :D Hier de knullige bekken:





Van een dop maat 34 heb ik een ring van ±10 mm afgeslepen



van een ringsleutel maat 24/27 heb ik de 27 er afgeslepen



Gepast en in elkaar gepunt





even op de klep





net als de originele de voorzijde geopend



provisorisch in elkaar gezet



Hier in actie





Vandaag heb ik 3 kleppen met alle randgebeuren verwijderd, volgende keer de 4 laatste kleppen

De komende tijd zal ik wat minder posten, ik ben begonnen [onder enige dwang van mijn weder helft :grind:] met de verbouwing van de WC, heb al de wand en vloer tegels, hangend WC met inbouw reservoir [deftig hé _O-] al 3 jaar liggen maar kon me zelf er niet toe bewegen om te beginnen nu wel 8)7

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.