motor start niet

27 mrt 2010 15:59 #1 door Mischa
motor start niet werd gestart door Mischa
krijg het blok niet aan de praat.

lig nu een 2.0 E in met carburateurs.
merktekens op krukaspoelie en nokkenas tandwiel staan goed
verdeler staat ook goed voor de eerste cilinder.

bougiekabels zitten goed.
bougie's geven een goede vonk.
kleppen staan in de beginstand.

als ik de gt probeert te starten is er geen teken van leven,als ik het gaspedaal onderin trap komen er soms kleine steekvlammen uit (backfire) dit zo duiden op een verkeerde afstelling van de ontsteking maar zover ik het kan zien staat alles goed.(om mee te beginnen)

wie heeft er nog een idee waarom de gt niet wil starten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 mrt 2010 17:44 #2 door flyd
Beantwoord door flyd in topic motor start niet
kijk even of je de kabels in de juiste volgorde op de bogie heb zitten, en hier niet een vergissing gemaakt hebt 8)7

Dit heb ik namalijk ook gehad en toen zat er een verkeerd.:thumbup:


Ontstekingsvolgorde is 1-3-4-2
Trouwens statistisch gezien heb je aan 24 pogingen genoeg (4x3x2x1)
gezien vanaf de bestuurdersplaats moet je de bougiekabels als volgt aansluiten:
cil 4: rechtsboven verdelerkap
cil 3: linksboven
cil 2: rechtsonder
cil 1: linksonder

Heb ik ook ooit eens via dit geliefde forum gekregen 8)7

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 mrt 2010 17:48 #3 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic motor start niet
Krijg je wel brandstof, heb je de mech pomp aangesloten of gebruik je een elektrische?
Als de ontsteking/volgorde bougies gaat staat zou hij moeten lopen, fijnafstelling kan daarna.
Heb je het blok voor inbouw al eens horen lopen?
Compresie al eens gemeten?
Wat je schrijft is heel summier zo, ik ga ervan uit dat vde startmotor wel draait, afgaande van het feit dat je wat backfire krijgt.
Welke carb erop? van een 2.0 of van een 1.9?
Is deze goed, evt schoonmaken
Succes en laat maar weten wat je wel/niet geprobeerd hebt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 mrt 2010 18:55 #4 door Mischa
Beantwoord door Mischa in topic motor start niet
Hoi Marco

Blok heb ik niet horen lopen voor inbouw, heb het blok uit elkaar gehad voor nieuwe pakkingen en keerringen.

Heb de verdeler( met pertronix) en de 2 dubbele webers van het 1.9 blok zo over gezet.

motor draait rond op de startmotor
oliepomp draait ook rond (ben ik nog een paar dagen mee bezig geweest voor dat de olie kwam)
blok krijgt benzine
heb ondertussen wat zitten draaien aan de verdeler en hier reageert de motor op door nog meer te backfire of te ploffen in de uitlaat

heb wel de originele verdeler liggen voor de 2.0 E maar weet niet of dat de module die er bij zit goed is.

hier zitten trouwens 3 draden aan, zwart groen en bruin
zwart en groen gaan naar de bobine waar kan ik de bruine op zetten.

denk dat het toch aan de verdeler ligt gaat morgen eerst de originele verdeler van dit blok proberen.( de elektronische verdeler van bosh)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 mrt 2010 19:57 #5 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic motor start niet
Zwart op de + (12 V)
Groen gaat naar de bobine
Bruin is de massa (0 V)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 mrt 2010 22:41 #6 door mike
Beantwoord door mike in topic motor start niet
Heb je de ontsteking er zelf opnieuw ingezet na de revisie van je pakkingen enzo? Zoja stond de eerste cilinder boven toen je hem erin zette?

Ik had vorige week ook problemen met mijn ontsteking ik had mijn bougie kabels los gemaakt en daarna opnieuw aangesloten maar bleek dat mijn ontsteking verkeerd erin zit. bij mij stond de vierde cilinder boven en als je dan alles op merkteken zet en de originele volgorde van 1-3-4-2 aanhoud op je verdeler dan klopt het ook niet meer.

Ik hoop dat je hier wat mee kan.

Gr Mike

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 mrt 2010 23:35 #7 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic motor start niet
Cilinder 1 en 4 staan altijd beide boven.
Om te weten welke nu werkelijk op ontsteken staat moet je naar het merkteken op de nokkenas kijken. Staat de kogel in het vliegwiel op de naald in het koppelingshuis, én de borgpen in de nokkenas op 12 uur, dan staat #4 op ontsteken.
Mischa zegt in zijn eerste bericht dat alles goed staat.
Uitgaand dat de eerste cilinder op ontsteken staat zou het dus zo moeten zijn:
- Kogel in vliegwiel op naald in koppelingshuis
- Borgpen van nokkenas op 6 uur
- Rotor wijzend naar de inkeping in het huis van de verdeler
- Ontstekingsvolgorde 1-3-4-2

Mischa, je schreef dat het even duurde voordat de oliepomp werkte.
Zijn de (als je deze hebt) hydraulische stoters goed gevuld of krijgen ze voldoende olie?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 mrt 2010 09:35 #8 door Mischa
Beantwoord door Mischa in topic motor start niet
Toen ik alles weer monteerde heb ik het nokkenas tandwiel op z'n merkteken gezet dus het putje wat op het tandwiel zit staat ongeveer op 7 uur.

De krukaspoelie staat op het merkteken van het distributiehuis dus niet op het merkteken van het vliegwiel.

Daarna de verdeler er ingezet met de merktekens op elkaar.

De stoters krijgen nu voldoende olie, was in het begin wel anders.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 mrt 2010 10:41 #9 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic motor start niet
Als het putje in het tandwiel op 7 uur staat, staat cilinder 4 op ontsteken!
Dat merkteken is voor de- en montage van de nokkenas
Als de je de krukas nu een volledige slag door draait (en dus het putje in het nokkenas-tandwiel op 1 uur) dan moet de rotor naar het merkteken op de verdeler wijzen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 mrt 2010 11:02 #10 door Mischa
Beantwoord door Mischa in topic motor start niet
Het lijkt er op dat ik toch een klassieke fout gemaakt heb de verdeler 180 gr. verkeerd ga vanmiddag de verdeler er uit halen krukas een hele slag draaien, gelijk maar de andere verdeler er in nu ik toch bezig ben.:grind:

Wilde er in eerste instantie niet in geloven, maar de feiten liegen niet :sniffle:

Jullie horen nog hoe het afloopt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 mrt 2010 11:05 #11 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic motor start niet
Klassieke fout, inderdaad. Ik moet het ook altijd tien keer overlezen. En dan nog vraag ik me dan af of ik het goed verwoord heb.
Lees anders deze er even op na.
Je kan nauurlijk ook even de bougiekabels versteken om te kijken of ie dan beter loopt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 mrt 2010 13:21 #12 door Mischa
Beantwoord door Mischa in topic motor start niet
heb nog een vraag omtrent de elektronische ontsteking moet je de weerstand draad vervangen voor een gewone draad.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 mrt 2010 14:31 #13 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic motor start niet
Dat is volgens mij afhankelijk van de weerstand van de bobine.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 mrt 2010 15:17 #14 door Mischa
Beantwoord door Mischa in topic motor start niet
Nou de motor start met de andere verdeler en natuurlijk 180 Gr. verdraaid.

Snap nog steeds niet hoe ik zo stom heb kunnen zijn.:blush:

jongens alsnog bedankt voor jullie hulp *O*

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 mrt 2010 15:44 #15 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic motor start niet
Mooi dat ie het doet!!!
En denk maar zo, je bent niet de eerste die deze fout heeft gemaakt en je zult hem waarschijnlijk niet zo snel nog eens maken.
Van je fouten leer je het meest!:thumbup:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 mrt 2010 17:22 #16 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic motor start niet
:punk: En je zal ook niet de laatste zijn :lol: Fijn voor je dat de motor weer loopt :thumbup:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 mrt 2010 18:39 #17 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic motor start niet

Mischa schreef : heb nog een vraag omtrent de elektronische ontsteking moet je de weerstand draad vervangen voor een gewone draad.


Alleen als je een blauwe Bosch bobine hebt. In dat geval moet je de weerstanddraad bypassen. Voor de zwarte Bosch bobine (originele) is het volgens mij niet nodig.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 mrt 2010 20:33 #18 door GT-Koos
Beantwoord door GT-Koos in topic motor start niet
Kan iemand vertellen hoe het zit met dit weerstand draad verhaal?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 mrt 2010 20:53 #19 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic motor start niet
Een blauwe Bosch bobine heeft een interne weerstand een zwarte niet. Origineel is een GT uitgerust met een zwarte Bosch bobine. Origineel loopt er ook een witte doorzichtige weerstandsdraad van de zekeringkast naar de bobine. Als je nu een blauwe bobine hebt moet je deze niet meer aansluiten, maar vervangen door een gewone draad.
Heeft iets te maken met stroom wat door de bobine loopt op het moment van starten en te laag voltage door het gebruik van de weerstandsdraad. Ben er zelf niet zo in thuis, maar heb het toen weten op te lossen met hulp van Otto (tekenaar) en Erick (2fast4u) op het Amerikaanse GT Forum. Erick, of iemand anders, kan het vast beter uitleggen dan ondergetekende.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

29 mrt 2010 01:23 #20 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic motor start niet
Ik heb een tekening gevonden van Tekenaar.
Misschien dat je daar iets mee kunt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.