De kogel is door de kerk

16 mrt 2011 23:30 #221 door agété
Beantwoord door agété in topic De kogel is door de kerk
Zou ik ook eerst proberen.Doet je dashboardlampje het ook als je je dimlicht aanhebt maar je lampen dicht?

Sometimes I get the feeling,I was back in the o l d days,long ago,
when we were kids,when we were young, life seems so perfect,you know,
the days were endless,we were crazy,we were young,
the sun was always shinin'...
I'll never forget the Big Opels I've had

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 mrt 2011 06:52 #222 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic De kogel is door de kerk
Verklikkerlicht (het witte) brandt als de lichtbakken niet in het slot staan en gaat uit als ze er in vallen.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 mrt 2011 07:31 #223 door agété
Beantwoord door agété in topic De kogel is door de kerk
Het zou toch zo moeten zijn dat wanneer je je lampen "open" hebt maar je dimlicht uit(dus dan zit-ie niet in't slot) je dashboardlampje niet brandt.Heb je je lampen dicht(dus in het slot) en je dimlicht aan, je dashboardlampje als waarschuwing aan gaat.
Ik denk dat er simpelweg 2 kabeltjes omgedraaid moeten worden,welke dat zijn is dan de hamvraag...
Ik kan het mis hebben maar ik denk dat je bij je slotschakelaar moet zijn.Ik heb bij mijn GT daar nooit problemen gehad dus ik weet ook niet hoe dat precies geschakeld is.Misschien is er wel weer iemand met een schemaatje hier....

Sometimes I get the feeling,I was back in the o l d days,long ago,
when we were kids,when we were young, life seems so perfect,you know,
the days were endless,we were crazy,we were young,
the sun was always shinin'...
I'll never forget the Big Opels I've had

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 mrt 2011 13:50 #224 door State Scarlet
Beantwoord door State Scarlet in topic De kogel is door de kerk
Zover ik het begrepen heb van het forum en een paar sites, brandt het witte licht altijd, behalve als je je lampen hebt geopend en ze aan gaan.

1970 Opel GT EU 1.9s met Varajet II
1963 Volvo Amazon 122 Sport B18 met dubbele SU

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 mrt 2011 14:09 #225 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic De kogel is door de kerk
Bij mij brandde het witte lichtje alleen tijdens openen. Eenmaal vergendeld was het uit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 mrt 2011 17:11 #226 door CHEF1-GT
Beantwoord door CHEF1-GT in topic De kogel is door de kerk
Het witte lampje in het dashboard is een indicator om te kunnen controleren of de lampen in het "slot" zitten. Als de lampen NIET op slot zitten (zowel open als dicht) blijft het lampje branden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 mrt 2011 21:16 #227 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic De kogel is door de kerk
Ik weet het niet meer 8)7:grind::(
Ik heb allerlei combinaties met de kabels naar de microschakelaren geprobeerd, maar ik kom er niet uit. Linker lichtbak ligt er momenteel weer uit.
Verklikkerlampje werkt: gaat aan als hij niet in het slot zit en uit als hij in het slot valt.
Als ik de accu loskoppel en daarna de werking van de lichten test lijkt het alsof alles goed werkt. Zet ik het contact vervolgens uit dan blijft het licht branden ongeacht wat ik ook probeer. Ook het verklikkerlichtje brandt dan. :question:
Achterlichten branden, knipperlichten doen het, groot licht werkt.
Enkele vragen:
- hoe draaien de lichtbakken vanaf de bestuurdersstoel gezien: linksom of rechtsom?
- hoe staat de hendel als de lichten geopend zijn: naar je toe of van je af?
- branden de lichten ook als de schakelaar in het instrumentenpaneel uit staat?
- kunnen de lichtbakken ondersteboven worden gemonteerd?
- met de lichten dicht en de schakelaar van het instrumentenpaneel aan, wat brandt er dan? Enkel de verstralers?

Als je de microschakelaars test door ze aan te sluiten en vervolgens te klikken dan gaan de lichten branden, ze lijken dus OK te zijn.
Ik hoor het dimlichtrelais ook schakelen.

Ik weet het effe niet meer. :sniffle: Help!!

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 mrt 2011 21:53 #228 door State Scarlet
Beantwoord door State Scarlet in topic De kogel is door de kerk
1 linksom
2 naar voren toe/van je af
3 ja, mits je de hendel naar voren hebt geduwd
4 ? van mijn kant
5 in dat geval branden je stadslichten/achterlichten/kentekenplaat, dimlicht dus niet. Verstralers schakelen alleen met groot licht schakelaar in. Je mag verstralers immers niet voeren als normale verlichting, enkel om meer te zien als er geen andere gebruikers zijn.

Dit is hoe het bij mij op het moment werkt, weet niet of dit 100% origineel is.

Mijn wit verklikkerlampje blijft bijvoorbeeld schijnen met de lampen dicht, maar gaan wel uit als ze open staan.

1970 Opel GT EU 1.9s met Varajet II
1963 Volvo Amazon 122 Sport B18 met dubbele SU

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 mrt 2011 22:00 #229 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic De kogel is door de kerk
Johan, alvast bedankt voor de info.
Heb zojuist de microschakelaars met een multimeter gecontroleerd. Beide zijn in orde, die kan ik dus uitsluiten als oorzaak.
Alle verdere info is welkom.
Bij jou is er dus iets mis met je verklikkerlichtje: zie opmerking Chef-1 GT

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 mrt 2011 22:06 #230 door State Scarlet
Beantwoord door State Scarlet in topic De kogel is door de kerk
Geen dank, hoop dat je er aan uit komt. Heb laatst nog met die lampen zitten spelen, omdat ze wel erg laag stonden, zelfs na aanpassing bij APK. Bleek dat de schroef na een paar keer open en dicht terugschoot. Uiteindelijk maar moertjes op de schroefjes gezet.

Het blijven krengen die lichtbakken. Mijn buurman begon zowat te huilen toen ik hem eens om hulp vroeg ervoor (massa probleem uiteindelijk door losse boutjes). Hij had bij zijn GT opmaken een hele dag er op gezeten. Per koplamp!
Dus uiteindelijk komt het wel goed. ;)


Edit: dat lampje blijft maar mooi branden tot ie er mee ophoud. Heeft ie ook wat te doen :cool:

1970 Opel GT EU 1.9s met Varajet II
1963 Volvo Amazon 122 Sport B18 met dubbele SU

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 mrt 2011 22:12 #231 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic De kogel is door de kerk
Massa's zijn allemaal nieuw aangelegd. Ik ga ze wel allemaal nog eens controleren (die van het relais en van de lampen zelf). Denk toch dat het daar in moet zitten en dat er ergens een lekstroom zit, maar waar?
Is toch een flinke domper, had gedacht dit weekend zo goed als klaar te zijn en weer te kunnen toeren.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 mrt 2011 22:15 #232 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic De kogel is door de kerk
Kan toch ook zonder verlichting?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 mrt 2011 22:17 #233 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic De kogel is door de kerk
:no:
Ik ga niet rijden als er iets niet klopt met de bedrading. Kan alleen maar leiden tot problemen.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 mrt 2011 22:58 #234 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic De kogel is door de kerk
Zojuist weer even de garage ingedoken (ik kan het niet laten, het moet werken).
Alles functioneert volgens mij zoals het zou moeten. Echter, na in eerste instantie het licht te hebben aangezet (lichtbakken open, tandwiel valt in het slot, schakelaar in instrumentenpaneel uit) gaat het dimlicht branden zoals het hoort. Als ik het contact vervolgens uitzet blijven ze branden en gaan ze niet meer uit. Als ik dan mijn vinger even op één van de kabeltjes leg bij de microschakelaar dan hoor ik een klik onder het dashboard en gaan de lichten wel uit.
Het moet toch mogelijk zijn om met open koplampen zonder het voeren van dimlicht te kunnen rijden (en stilstaan)?

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

18 mrt 2011 04:41 #235 door CHEF1-GT
Beantwoord door CHEF1-GT in topic De kogel is door de kerk
Pecje,

het is alweer heel lang geleden sinds ik het schema onder ogen heb gezien maar ik kan me herinneren dat er meerdere schema's zijn afhankelijk v h bouwjaar (maar dat hoef ik jou niet te vertellen).

Vraagje: heb jij 1 of 2 lichtschakelaars in je dashboard?
Als je er maar 1 hebt is deze alleen maar om het stadslicht aan te zetten. Het dimlicht wordt dan geactiveerd (als de auto op contact staat) door de microswitches. Zelfs als de schakelaar uit staat zullen de lampen gaan branden (ook achter) zodra ze open klappen.
Als je 2 lichtschakelaars hebt kun je stadslicht en dimlicht apart inschakelen. In dat geval zullen de koplampen pas gaan branden NADAT ze zijn opengeklapt EN de dimlicht schakelaar aan staat.
Gr, Ron

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

18 mrt 2011 07:18 #236 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic De kogel is door de kerk
Voor de anderen dan: een EU-GT van febr 1969.
Er is toch maar één lichtschakelaar? De meest linkse, daarna een dummy en dan de schakelaar voor de intensiteit van de instrumentenverlichting?
Ben nog even op zoek gegaan in mijn instructieboekje:
lampen gaan open als je de hefboom naar voor duwt.
Lichten gaan automatisch branden als ze in het slot vallen, verklikkerlicht (wit) gaat dan uit.
Volgens mij kon ik hiervoor toch met open lichten rijden zonder dat ze brandden en moest ik eerst de lichtschakelaar omzetten.
Dat zat dus bij mij oorspronkelijk (en momenteel) fout. De lichtbakken zitten er dus ondersteboven in (bediening hendel was precies andersom).
Als ik nu test met de lampen in de juiste stand, dan werken ze zoals het hoort, ook de lichtschakelaar voor de stadslichten functioneert goed.
Ze gaan branden zodra ze in het slot vallen en gaan weer uit als ik het contact uitzetten. dat is in ieder geval iets:thumbup:
Echter dan doet het verklikkerlicht het weer niet. Het gaat branden als de lichten dicht en in het slot staan (is mee te leven, maar irritant als het lampje steeds brandt). Als ik de kabeltjes op de microschakelaar van het verklikkerlicht verzet dan werkt het verklikkerlichtje wel weer goed, maar krijg ik de lichten weer niet uit als ik het contact uitzet.
Ik heb de microschakelaars volgens de pdf-file doorgemeten.Ze zouden goed moeten zijn.
Iemand nog ideeën? Andere microschakelaren bestellen of andere relais en zo ja welke? Duurt helaas weer een week voor ik ze heb.
Heeft iemand toevallig iets liggen om te testen?
Waar blijft de hulp van onze electronica experts? c_/

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

18 mrt 2011 14:33 #237 door State Scarlet
Beantwoord door State Scarlet in topic De kogel is door de kerk
Ik ben geen expert er in, zou me nog eerder elektrocuteren. Maar het klopt wat je zegt met de knopjes. Mijn jan '70 EU GT, maar ook de handleiding van een Amerikaanse '73 GT zegt niets anders. Achtereenvolgens knopje voor licht, dummy, dashboard verlichting.

1970 Opel GT EU 1.9s met Varajet II
1963 Volvo Amazon 122 Sport B18 met dubbele SU

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

18 mrt 2011 14:54 #238 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic De kogel is door de kerk
Zijn die switches hetzelfde aangesloten als in deze doc file dan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

18 mrt 2011 17:51 #239 door CHEF1-GT
Beantwoord door CHEF1-GT in topic De kogel is door de kerk
Hey Pecje,

Mijn GT is ook van Feb 1969 (10-02-1969 van de band gerold om precies te zijn). Het VIN nr. is 941727075 (kun je vergelijken met die van jou dan weet je of hij ouder of jonger is)
In ieder geval heeft mijn GT dus WEL 2 lichtschakelaars zoals ik reeds eerder in mijn post beschreef.
Dit was alleen maar bij de vroege GT's zo, alle latere GT's hebben de dummy schakelaar in het midden. Zeker in het eerste productiejaar werden er nog veel dingen in en om de GT van de ene op de andere dag veranderd. (maar dat hoef ik jou niet te vertellen):bigsmile:
Maar zoals ik reeds beschreef is het voor mij ook al weer jaren geleden dat ik aan de stroom van m'n GT heb "geknutseld".
Ik weet wel dat er in de 5 productiejaren van de GT er ook 5 á 6 verschillende stroomschema's zijn geweest.

Gr, Ron :spin:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

18 mrt 2011 18:16 #240 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic De kogel is door de kerk
Ron, de mijne heeft chassisnr. 941716123
Maar er is in het verleden al zoveel aan de auto gerommeld dat het bewuste schakelaartje wel eens vervangen zou kunnen zijn.
De vorige eigenaar heeft dit waarschijnlijk op eigen wijze opgelost.
Ik weet 100% zeker dat ik hiervoor met mijn lichtbakken open zonder het licht aan kon rijden en dat ik hiervoor de bewuste schakelaar gebruikte.
Als ik mijn instructieboekje er op na sla zou dit niet mogen. Zodra de lichten opengaan en in het slot vallen moeten ze ontbranden.
Schakelaar is voor stadslichten etc.
Ik had mijn lichtbakken sowieso verkeerd om geïnstalleerd. De eerste zit ondertussen weer goed, de andere volgt straks. :dork:
De verlichting werkt nu naar mijn zin en ook het verklikkerlichtje.
Enkel als de lichten branden en je zet het contact uit dan blijven ze branden, door ze uit het slot te trekken doven ze.
Misschien hoorde dit al die tijd al zo te zijn?

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.